Conversie/ transformare frigider la 12 volti
Frigiderele casnice pot fi folosite in rulote sau autorulote?
Frigiderele casnice pot fi folosite nemodificate in RV-uri, insa exista niste dezavantaje:
Amplasarea si temperatura ambientala
Frigiderele casnice au fost proiectate sa functioneze in incaperi unde mediul ambiental este intre 19 si 28 de grade (cu aproximatie) si au recomandarea ca sa nu fie incadrate in mobilier pentru a permite formarea unui flux de aer necesar racirii. In interiorul RV-urilor se pot atinge temperaturi mult mai mari, pot depasi 50 de grade. Amplasarea frigiderelor in mobilier, fara spatiu de ventilare, va face ca ele sa lucreze in suprapresiune si sa aiba eficienta scazuta, consum marit de curent si uzura prematura.
Consumul de curent
Pentru a putea functiona in vehicule, frigiderele casnice necesita alimentare printr-un invertor de tensiune. Aceste invertoare nu au eficienta 100% ci au si consumul propriu de curent necesar transformarii. Acest curent este mai mare sau mai mic in functie de tipul invertorului, dar nu este de neglijat. Pentru ca motorul frigiderului porneste aleator, in functie de temperatura indicata de termostat, necesita ca invertorul sa fie pornit tot timpul utilizarii frigiderului. Acest fapt mai adauga un consum de curent, asa numit curent de stand-by. Sa presupunem un curent de stand-by de 0,8A, functionarea frigiderului 20 de minute pe ora si un timp de stand-by de 16 ore pe zi. Consumul de stand-by in 24 de ore va fi 12.8 Ah. Suma curentului de transformare si de stand-by, aduc un dezavantaj major din punct de vedere al eficientei energetice.
Gaz inflamabil si exploziv
Chiar daca cantitatea de refrigerant este mica intr-un frigider, utilizand frigiderul casnic cu refrigerantul propriu vom avea in vehicul un gaz inflamabil si exploziv la presiune mare, temperatura mare. Putem arunca o privire la producatorii consacrati de frigidere si vom vedea ca toate frigiderele pe compresor au refrigerant auto R134A, un gaz cu efect de sera, dar neinflamabil.
Ne putem folosi de frigiderele casnice in autovehicule fara aceste dezavantaje, facand o lucrare de transformare. Lucrarea corecta inseamna:
-eliminarea gazului prezent in instalatie
-curatarea instalatiei
-inlocuirea compresorului
-adaugarea unui condensor suplimentar dotat cu ventilator pentru racirea fortata a refrigerantului
-inlocuirea filtrului
-vacuumarea instalatiei pentru eliminarea aerului si a umiditatii
-incarcarea cu refrigerant R134A
- inlocuirea corpului de iluminat din interior
-proba de functionare si masurarea parametrilor (temperaturi de lucru si presiune)
In urma acestor lucrari frigiderele se pot folosi in autovehicule, vor putea fi incadrate in mobiler (ideal ar fi sa se monteze o grila pentru evacuarea caldurii in exterior) si vor avea un consum mai mic de curent, nemaifiind necesar invertorul de tensiune.
Consum de curent este in jur de 3 amperi pe ora la motoarele de 3,5 cm3 necesare pentru frigidere de pana in 100 de litri, iar timpul de lucru este conditionat de temperatura ambientala, calitatea izolatiei frigiderului, modul de exploatare.
Un articol extrem de interesant. Am un frigider convertit de voi de care sunt foarte multumit, functioneaza exact ca cel de acasa.
Multumim pentru feedback, sa va bucurati de el in cat mai multe vacante!