Etapele conversiei

Alegere baza pentru conversie

Banuiesc ca daca ati luat decizia unei astfel de conversii deja aveti capul toba dupa vizionarea multor filme existente pe YouTube.

Intradevar, documentarea este deosebit de importanta in luarea unei astfel de decizii.

Pe YouTube, ca si in cazul internetului gasim orice, singura problema ne este data de selectarea informatiei.

Dupa parerea mea, primii pasi in abordarea conversiei ar fi:

1.Stabilirea unei configurari dorite

In functie de numarul celor care vor utiliza viitorul campervan (adulti, copii) si de bugetul disponibil se va face configurarea conversiei.

Inaltimea utilizatorilor este foarte importanta pentru definitivarea zonei de dormit, a paturilor, dar nu numai.

Se pot face conversii complexe sau minimale in care proprietarul dubei doreste in continuare folosirea acesteia pentru transportul de marfa.

Prima decizie in ceea ce priveste configurarea conversiei, este sa stabilim de la inceput daca vom face modificarea si-n acte, respectiv, daca vom scoate sau nu panoul de delimitare a spatiului de marfa.

In ceea ce priveste configurarea conversiei, va recomand sa nu va apucati sa inventati roata. Exista suficiente modele de configurari facute de producatorii consacrati.

Intrati pe paginile acestor producatori de campervan-uri: Possl, Clever, Karmann, Roller Team, Carado, Challenger, Chausson, Weinsberg.

La unii dintre acesti producatori puteti intra in formatul 3D si masura chiar anumite cote de interior ale mobilierului.

Acolo exista o multime de configurari pe toate cele trei dimensiuni de lungime ale familiei Ducato.

Va rog, nu faceti doar ce va taie capul, profitati de munca si experienta celor de specialitate din acest domeniu.

Va recomand ca in materie de configurari posibile sa cititi parte din prima postare a acestui topic:

Pentru inceput este bine sa faceti o schita de mana cu viitoarea configurare, iar dupa ce considerati ca aceasta a ajuns la forma finala, este bine sa faceti acest desen „la scara” care sa cuprinda toate dimensiunile elementelor din configurare si distantele dintre acestea. Este extrem de importanta parcurgerea acestei etape, in astfel de conversii fiecare centimetru chiar conteaza.

Alegerea platformei (dubei)

Va recomand platforma familiei Ducato (Fiat, Citroen, Peugeot). Familia Ducato vine pe piata cu cea mai potrivita caroserie pentru conversii de campervan-uri, cea mai lata la interior, cu cca, 10 cm fata de concurenta.

Avand in vedere si o eventuala vanzare ulterioara campervan-ului, va recomand alegerea unei dube de DUPA 2006 – penultima „fata” a familiei Ducato.

Alegerea dimensiunii platformei (dubei) – familia Ducato

Prin alegerea dimensiunii ma refer in mod special la lungimea acesteia si in mod particular la inaltimea dubei.

Exista trei dimensiuni de lungime totala a dubei… 5, 41m (3, 12m – lungimea spatiului de marfa); 5, 99m (3, 70m – lungimea spatiului de marfa) si 6, 36m (4, 07m – lungimea spatiului de marfa).

Alegerea dimensiunii de lungime va fi functie de configurarea pe care o doriti.

Inaltimile uzuale si recomandate pentru astfel de conversii sunt… H2 – 2, 52m (1, 93m – inaltimea spatiului de marfa) si H3 – 2, 76m (2, 17m – inaltimea spatiului de marfa),

De asemenea, alegerea inaltimii dubei tine de configurarea dorita – in cele mai multe situatii se merge pe H2, dar in situatia in care se doresc paturi suprapuse sau inaltimea utilizatorului este de peste 1, 90m, va recomand inaltimea H3.

Exista dube care au deja geamul de pe usa culisanta si de pe panoul din spatele soferului. Sunt rare, dar cu putin noroc poate gasiti o astfel de duba.

Alegerea motorizarii

In alegerea motorizarii trebuie tinut cont ca odata facuta conversia, duba va avea o greutate minima de peste 2.700 – 2.900 kg, comportarea ei nu va fi ca acum cand duba este goala.

Functie de buget, va recomand ca aceasta sa aiba minim 110cp si o cilindree nu mai mare de 2, 2 – 2, 3. Mentionez aceasta cilindree tinand cont ca nu stim in viitor ce taxe vor mai fi percepute in raport de cilindreea motoarelor. Oricum, va recomand ca norma de poluare a motorului sa fie minim euro 4.

Achizitionare duba

Odata stabilita configurarea viitoarei conversii, putem sa ne orientam spre achizitia dubei ce va sta la baza proiectului nostru.

Daca duba corespunde dpdv vizual, fara rugina si fara zgomote suspecte in functionarea motorului, important este sa mergeti cu ea si cand zic sa mergeti, sa nu-i mangaiati pedala de acceleratie, sa o conduceti agresiv, sa vedeti cu adevarat ce poate. Dupa proba facuta, vedeti daca sub ea apar scurgeri de lichide. Bine ar fi ca la achizitie sa apelati la un mecanic priceput.

2. Etape premergatoare conversiei

In primul rand trebuie sa va decideti daca conversia o veti face in regie proprie… sau daca veti apela la o firma specializata in conversii.

2.1Conversie in regie proprie

Am tot respectul pentru cei ce iau aceasta decizie, insa, inca de la inceput este bine sa stiti la ce va inhamati.

Puteti lua aceasta decizie daca:

  • sunteti o persoana cu inclinatii si aptitudini tehnice. Aici fac o paranteza… Am avut la un moment dat un angajat – muncitor necalificat, „un Dorel” care mi-a strivit niturile tuturor ruletelor de masurat care i-au iesit in cale. Cand l-am intrebat de ce a facut acest lucru… mi-a spus ca-l deranja la masuratori miscarea tablitei de capat a ruletei. :default_109: Daca aveti astfel de „aptitudini”, va recomand sa nu va apucati de o conversie. Si ca subiectul sa nu ramana neelucidat, cum i-am explicat si angajatului meu, acel joc al tablitei de la ruleta este necesar pentru masurarea cotelor atat de exterior cat si de interior… „jocul” trebuie sa fie egal cu grosimea acelei tablite;
  • aveti suficient timp liber;
  • aveti in dotare sau acces la sculele si dispozitivele necesare pe parcursul conversiei;
  • aveti la dispozitie o persoana de ajutor in anumite faze ale conversiei;
  • dispuneti de un spatiu cat de cat rezonabil ca marime pentru realizarea anumitor elemente necesare conversiei si depozitare.
  • La noi la romani, pe parcursul anilor trecuti s-a impamantenit o vorba: „Las’ ca merge si asa !” Pe parcursul acestui proiect va recomand sa uitati aceasta zicere, ba din contra, sa apelati la vorba croitorului: „Masor de 10 ori si tai o data !” Nu va grabiti si nu faceti rabat la calitate.
  • 2.2 Conversie facuta de catre o firma specializata
  • Apelarea la o firma specializata in conversii… costa… si nu putin. Daca nu dispuneti de cele enumerate la punctul anterior si totusi doriti conversia, nu va ramene dacat sa bagati mana mai adanc in buzunar.
  • Daca apelati ca o firma agreata RAR sa va faca conversia, nu aveti cum sa o faceti ieftin, aici este vorba de foarte multa manufactura, practic ei va fac un produs unicat.
  • In nici un domeniu nu exista produs unicat ieftin !
  • O firma are anumite regii, adaosuri la materialele procurate in vederea conversiei, taxe de transport, magazinaj-depozitare si binenteles, aceasta va trebui sa aiba si un profit, cat de mic, dar acesta trebuie sa existe.
  • In situatia in care apelati la o astfel de firma este esential sa stiti exact ce va doriti, ce le cereti de fapt sa realizeze.
  • Costul conversiei
  • Acest pret este compus din:
  • pret achizitie van – Nu va speriati de numarul mai mare de km, aceste dube sunt facute sa duca multe sute de mii de km. Odata conversia facuta, numarul de km parcursi ca autorulota va fi mult mai mic. Evitati caroseriile cu probleme… pete de rugina, inchideri precare ale usilor, acestea sa nu stea pe caroserie precum șaua pe vaca. Pentru un van de dupa 2006, pretul de achizitie poate fi functie de pretentiile investitorului, de la 4.500 euro in sus. Pentru unul cu ultima „fata” de dupa 2015 preturile pornesc de la 10-11.000 de euro;
  • pret materiale necesare conversiei – Acest pret este functie de buzunarul proprietarului, functie de ce tip de subansambluri prefera – noi sau sh. In varianta sh acest pret ar trebui sa fie in jurul valorii de 5-6000 euro, iar in varianta „noi” undeva intre 10.000 – 15.000 euro, chiar si peste aceste cifre in functie de nivelul de accesorizare dorit.
  • Preturile materialelor necesare comunicate mai sus, depind in mare parte de sursele de achizitie. Pentru piesele noi exista variatii extrem de mari de pret intre comerciantii traditionali si alte surse.
  • Deci, incercati ca inainte de inceperea conversiei sa studiati bine ofertele accesoriilor necesare acesteia. Poate veti gasi chiar posibilitatea achizitionarii mai multor accesorii de la acelasi furnizor cu obtinerea implicit a unui discount per total care sa va avantajeze;
  • pret manopera conversie – In situatia in care proprietarul decide sa-si faca singur conversia, aceasta suma scade drastic, ea fiind reprezentata doar de cheltuielile aferente diverselor executii in colaborare. In cazul executiei in regie proprie, sfatul meu, va repet, este sa nu faceti lucrurile dupa ureche, sa va documentati foarte bine si sa apelati in particular la specialisti in domeniile ce stau la baza conversiei (electricitate, gaz). In cazul in care se apeleaza la o firma de conversii… pretul manoperei va fi mare, cum spuneam mai sus… ca pentru executia unui produs unicat.
  • pret cheltuieli necesare actualizare/modificare CIV – In situatia in care doriti inscrierea conversiei in cartea masinii – Transformarea din „Autovehicul N1” in „Autovehicul special M1 – autorulota” atunci trebuie sa apelati la o firma agreata RAR. Conversia se poate face numai pe baza unui proiect al firmei respective avizat de RAR. Daca se doreste modificarea numarului de locuri intr-o alta dispunere… lucrurile devin mai complicate… numarul firmelor agreate RAR pentru astfel de modificari (nr. locuri) sunt mult mai putine si implica costuri mai mari.”
    N „Puteti apela la un „atelier autorizat pentru modificari constructive” si sa negociati implicarea in conversie atat a atelierului cat si a dvs. daca va pricepeti.
    Solicitati ca atelierul sa se ocupe de documentatiile cerute de RAR, de omologarea propriuzisa, iar dvs de conversie in regie proprie, daca va pricepeti.
    Stabiliti modul minimal de configurare al viitoarei conversii pentru ca in baza acestuia, atelierul sa poata prezenta proiectul spre aprobarea RAR.
  • Solicitati atelierului cerintele minime obligatorii ce trebuiesc respectate dpdv. tehnologic si legal in executia conversiei.
  • Solicitati un pret atelierului pentru:
  • intocmire proiect conversie si obtinerea aprobarii RAR pe acesta;
  • consultanta pe parcursul conversiei executate in regie proprie, daca este cazul;
  • participare la RAR la momentul obtinerii noii carti de identitate.
    Daca pretul este ok, mergeti mai departe.
  • In timpul executiei faceti cat mai multe poze la lucrarille ascunse si respectati indicatiile atelierului in cea ce priveste executia in sine a conversiei.
  • Asta, tinand cont ca suntem in Romania, nu in alte tari europene in care astfel de omologari/conversii se fac mult mai usor, chiar si in regie proprie.
  • Trebuie sa trecem prin aceste furci caudine la care adaugam si faptul ca… nu ne dau banii afara din casa.
  • Pentru ca acest lucru sa va fie cat mai facil si ieftin… plecati in configurare de la definitia din lege a autorulotei:
  • „vehicul cu spatiu pentru facilitati de locuit care contine cel putin urmatoarele echipamente:
  • a) scaune si masa;
  • b) paturi obtinute eventual prin transformarea scaunelor;
  • c) facilitati pentru gatit;
  • d) facilitati pentru depozitare.
  • Aceste echipamente trebuie sa fie rigid fixate in spatiul pentru facilitati de locuit. Totusi, masa poate fi astfel conceputa incat sa poata fi usor demontata.”
  • Atat incercati sa prezentati la omologare !
  • Nu gaz, nu solare, nu invertor, nu baie, nu incalzire, nu alte nebunii, strict ce zice legea !
  • Cu cat ai mai putine accesorizari pe autoutilitara cu atat iti va fi mai usor sa treci de omologare si cu atat te va costa mai putin manopera conversiei, daca o va face atelierul agreat RAR.
  • Ulterior, dupa ce vezi scris in CIV… „Autovehicul Special M1” „SA Autorulota”… mai vedeti voi ce mai adaugati pe ea.
  • In aceasta varianta de echipare minimala, chiar si cei care nu-si pot face singuri conversia in regie proprie din diverse motive si vor apela la un „atelier agreat”, nu vor baga mana foarte adanc in buzunare. Acestia, ulterior obtinerii actelor, vor putea pe parcursul timpului, functie de posibilitatile materiale sa mai adauge, tot cu ajutorul firmelor specializate daca ei nu se pricep, diverse alte accesorizari.

Subtitle text example

Title text example

Text after title text example